چالش های گذشته تا حال صنعت فراوری لباس و پوشاک ایران

به گزارش مجله سرگرمی، صنعت مد و پوشاک یکی از بزرگترین صنایع در جهان است، فضایی وسیع، متنوع و جذابی برای فعالیت دارد و به دلیل احتیاج ذاتی انسان به زیبایی و تنوع علاوه بر پوشیده شدن همیشه در حال تغییر است. ظاهری خوب و به روز خواسته بیشتر انسان هاست و از دستیابی به آن لذت زیادی می برند. بسیاری از خانم ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف خرید لباس زنانه و محصولات مرتبط با مد می نمایند، بعضی همیشه به دنبال جدیدترین ترندهای روز جهان هستند و بعضی زمان زیادی برای خلق استایل خود صرف می نمایند و جهانی مد پیچیدگی ها و زیبایی های خاص خود را دارد. این صنعت علاوه بر اشتغال زایی، قدرت ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی دارد، پتانسیل بسیاری در آن برای دستیابی به موفقیت وجود دارد.

چالش های گذشته تا حال صنعت فراوری لباس و پوشاک ایران

طبق اسناد تاریخی در تمدن باستانی ایران، پوشاک و مد اهمیت زیادی داشته و دارد، می توان ادعا کرد که اجداد ما از پیشگامان این صنعت بوده اند، تفاوت های فرهنگی و آیینی در اقوام ایرانی و تلفیق آن با زیبایی و رنگ موضوعات قابلی توجهی برای الهام بخشی این صنعت است که گاهی نادیده گرفته می گردد. در طراحی های بین المللی طراحان گاهی نقش هایی از فرهنگ ما موج می زند اما شاید مخاطبان آنها اطلاعات کافی ازخاستگاه این طرح ها نداشته باشند. این طرح ها چه فراوری داخلی باشند چه خارجی با استقبال نسل جوان ایرانی و اطرافیان آنها در ایران و آن سوی مرزها روبرو شده و روز به روز در حال افزایش است.

اگر چه قوانین و مقررات پوشش و تنوع فرهنگ در ایران، طراحی، فراوری و عرضه پوشاک در این بازار با سایر کشورها تفاوت هایی دارد، اما نگاهی به تغییرات در دوران های خاص و آنالیز رفتار مشتریان ایران نشان می دهد که هرگز فاصله زیادی با ترندهای دنیای نداشته ایم هرچند معتقدم این قابلیت همیشه برای ما وجود داشته که از پیشتازان و تاثیرگذاران این حوزه باشیم.

رویدادهای خصوصی و عمومی با محدویت هایی، متفاوت از سایر نقاط دنیا در ایران برگزار می گردد، فقدان کت واک و رویدادهای خاص و عجیب عرضه پوشاک در شکلی که در دنیای این صنعت رایج است فضای خودنمایی برندها را محدود نموده است، هرچند در سال های اخیر کوشش بسیاری برای برطرف این مسائل صورت گرفته و رویدادهای خصوصی و عمومی با چارچوب ها و محدودیت های معینی برگزار می شوند که هنوز با دنیای بین المللی فاصله زیادی دارد. البته این محدودیت ها و تلفیق آن با ترندهای روز دنیا گاهی باعث خلق طراحی هایی جدید و متناسب با جامعه شده است. این تحولات مورد توجه جامعه بین المللی فعال در زمینه مد و فشن قرارگرفته است اما هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد. صنعت پوشاک داخلی توانمندی های بالایی دارد، اما بالا بودن هزینه های فراوری و مواد اولیه، محدودیت های بین المللی و مسائل تعامل پولی با سایر کشورها، شناخت کم جامعه بین المللی از این توانمندی ها و نبود حمایت کافی از این صنعت راه را کمی سخت نموده است اما فعالان این حوزه همیشه در حال کوشش برای بهبود آن هستند.

در سال های اخیر محدودیت ها و قوانین بین المللی کسب وکارهای ایرانی را تحت تاثیر قرارداده است، بازارهای داخلی پوشاک در سال های گذشته بر اثر تحریم های مالی و تجاری آسیب های فراوانی دیده اند، .همین تحریم ها باعث شده راه ورود پوشاک خارجی بسته گردد و مخاطبان ایرانی این دسته از پوشاک ناامید از دسترسی به پوشاک مورد نظرشان در جستجوی راه هایی برای حل این مشکل باشند.

دسترسی به محصولات بین المللی تنها با قاچاق کالا ممکن است، نبود اطمینان از اصالت کالای در دسترس و نوسانات قیمتی باعث کلافگی مخاطبان شده و نبود ارتباط مستقیم مخاطبان و فراورینمایندگان ایرانی با بازار بین المللی، شرایط رقابتی بازار را به مخاطره می اندازد. اما بعضی از فراورینمایندگان داخلی برای کاهش این آسیب ها با رصد این بازار به دنبال رقابت دورادور با برندهای مطرح دنیای هستند و به افزایش کیفیت محصولات و تنوع در طراحی می پردازند.

مشتریان مطلع، به دنبال کیفیت متناسب با قیمت، دریافت خدمات مناسب و محصولات به روز و کارآمد هستند. احتیاج آنها در جامعه با وجود تمام محدودیت ها، با ترندهای دنیای تغییر می نماید. گاهی برندهای داخلی پاسخ گوی این احتیاجها نیستند البته کمی حس بی اعتمادی هم در بین مشتریان وجود دارد، مسائل برندسازی و عدم مطلعی از برندهای خوب داخلی بین مخاطبان از مسائل این حوزه است ولی در سال های اخیر با کوشش فراورینمایندگان داخلی و پیشرفت قابل ملاحظه این صنعت، استفاده از فضای رسانه های اجتماعی، تعامل خوبی بین مشتریان با برندهای مرغوب ایرانی بوجود آورده که قابل مشاهده است.

با افزایش تقاضا در جامعه، تعداد زیادی از خرده فروشان لباس های سفارشی و دست دوز با فراوریات محدود کار خود را آغاز نموده اند و این فعالیت در این حوزه روز به روز در حال افزایش است و زنان فعال در جامعه پیشتازان آن هستند . این خرده فروشان گاهی مزون خصوصی دارند، در یک گالری گرد هم جمع شده اند یا تنها در رسانه های اجتماعی فعالیت می نمایند. این فعالان تاثیر بسزایی در استایل مخاطبان خود دارند اما با وجود مزایایی که دارند، به سختی می توانند در سطح بین المللی حضور داشته و جوابگوی تمام احتیاجهای جامعه باشند. اما مجموعه های بزرگ می توانند با توانایی فراوریات انبوه با بکارگیری مهارت های این طراحان به درخشش محصولات آنها در سطح بین المللی یاری نمایند. به همین دلیل برند ایرانی برنس نخستین شتاب دهنده صنعت مد کشور است که با تکیه بر شناخت دقیق از بازارهای بین المللی یکی از حامیان اصلی طراحان داخلی و فراورینمایندگان پوشاک کشور شناخته شده و با یک پلتفرم تخصصی برای تامین، عرضه و صادرات پوشاک ایرانی و تامین احتیاجهای مد و فشن گروه مصرف خود کوشش می نماید.

فعالانی مانند گروه فراوریی برنس با تکیه بر تامین احتیاج مخاطبان خوش پوش ایرانی که تا پیش از این مشتری فراوریات خارجی بوده اند وارد صنعت فراوری پوشاک شده و قصد دارند گام های بلندتری برداشته و به سهم دریافت از بازارهای دنیای می اندیشند. این برند از شرکت های زیرمجموعه ستیا است و از سال 1397به صورت تخصصی در حوزه طراحی، فراوری و عرضه پوشاک زنانه برنس و محصولات مرتبط با آن با امکان خرید حضوری و آنلاین فعالیت می نماید و در کوشش است تا بازارهای بین المللی را بدست آورد.

کوشش های گروه برنس تا کنون نتایج مثبت چشمگیری داشته و توانسته در میان مخاطبان بازار پوشاک مرغوب صندلی خوبی به دست آورد.

برندهای داخلی می توانند با کوشش و مطلعی صندلی خوبی در بازار داخلی و خارجی داشته باشند اما این مهم احتیاج به شناخت کافی از مخاطبان و تعامل با آنها دارد. برندها نیز باید به فراوریات باکیفیت ادامه دهند، تنوع محصولات را افزایش دهند و در راستای ایجاد مطلعی از توانایی های خود در ذهن مخاطبان داخلی و خارجی کوشش نمایند.

پوشاک برنس در این مهم از پیشتازان است، کیفیت خوبی متناسب با قیمت دارد، خدمات به روز ارائه می دهد، رفتار آن با مخاطبان مناسب است و علاوه بر درخشش در بخش تک فروشی توانسته در بخش فروش عمده نیز توجه بازار را جلب کند. حضور محصولات این گروه فراوریی در شهرهای مختلف کشور و حضور در رویدادهای بین المللی و تعامل خوبی که با برندهای دنیای دارد موید صندلی مناسب محصولات برنس در میان رقباست و می تواند صندلی مناسبی در بازار بین المللی داشته باشد.

به هر حال موفقیت در این صنعت پربازده، احتیاج به تفکر راهبردی، خلاقیت و حمایت دارد. فعالان داخلی احتیاج به خودنمایی بیش تر در حوزه بین المللی دارند و اگر فضای رقابتی از آن گرفته گردد مانند بسیاری از صنایع به روز بودن خود را از دست می دهد و کوشش در بهتر شدن خود را از دست می دهد و کم کم رو به افول خواهد بود. حمایت از پیشتازان این حوزه و یاری به رشد روزافزون آنها به چرخیدن چرخه اقتصاد داخلی یاری بسزایی می نماید. امیدواریم نام برندهای ایرانی در جامعه دنیای بدرخشد و مخاطبان داخلی از استفاده از آنها لذت ببرند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 131387

به "چالش های گذشته تا حال صنعت فراوری لباس و پوشاک ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های گذشته تا حال صنعت فراوری لباس و پوشاک ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید